ZPAV - O Nas ZPAV - Opłaty za Muzykę ZPAV - Muzyka a Prawo ZPAV - Bestsellery i Wyróżnienia ZPAV - Nagroda Muzyczna Fryderyk ZPAV - Dla Firm Muzycznych

Związek Producentów Audio-Video :: Aktualności

4 kwietnia 2020 r.

Sektor muzyczny jednoczy się w apelu o unijne i krajowe wsparcie inwestycyjne, jako warunek przełamania obecnego kryzysu i promowania różnorodności

IFPI wraz z ponad 30 europejskimi i międzynarodowymi organizacjami reprezentującymi sektor muzyczny apeluje do UE oraz rządów państw członkowskich o długofalowe wsparcie w dobie kryzysu spowodowanego pandemią COVID-19.

Branża muzyczna była jednym z pierwszych sektorów dotkniętych kryzysem spowodowanym przez epidemię COVID-19. Będzie także jednym z tych, które odczują ten kryzys najdłużej.

Przy zamkniętych granicach, nieczynnych obiektach publicznych i zawieszonych festiwalach, odwołanych koncertach, zakazach zgromadzeń, zamkniętych sklepach i zamrożonych premierach płytowych, jakakolwiek możliwość uzuskania przychodu sektora kreatywnego została zahamowana. Artyści i ich managerowie, wykonawcy, kompozytorzy, autorzy, dyrygenci, pedagodzy, agencje koncertowe, sklepy muzyczne, wytwórnie płytowe, wydawcy, dystrybutorzy, promotorzy, producenci, technicy, firmy eventowe – to tylko niektórzy z wielu przedstawicieli tego środowiska, których byt wisi obecnie na włosku.

Kryzys ten utrzyma się jeszcze długo po zażegnaniu bezpośredniego niebezpieczeństwa związanego z zagrożeniem zdrowia publicznego. W rzeczywistości szkody z tytułu tego, w jaki sposób funkcjonuje obecnie środowisko muzyczne, odczuwalne będą jeszcze przez wiele miesięcy 2021 roku.

W świetle tej tragicznej sytuacji wzywamy do zapewnienia nadzwyczajnego, a także trwałego wsparcia państwowego oraz wdrożenia polityki strukturalnej na szczeblach Unii Europejskiej, krajowym, regionalnym i lokalnym, co pozwoli na skonsolidowanie środowiska muzycznego i zapewni mu warunki do ponownego rozwoju w całej swojej różnorodności.

Organizacje muzyczne – sygnatariusze niniejszego apelu – wzywają państwa członkowskie oraz Komisję Europejską do podjęcia stanowczych kroków i znacznego zwiększenia budżetów krajowych i unijnych przeznaczonych na kulturę, w tym muzykę. Ponadto, na mocy unijnej Inicjatywy Inwestycyjnej w Reakcji na Koronawirusa, każde państwo członkowskie musi zapewnić europejskiemu sektorowi kreatywnemu szybki i kompleksowy dostęp do funduszy strukturalnych, co pozwoli na jak najszybsze zrekompensowanie poniesionych szkód. Pełna skala obecnej destabilizacji będzie widoczna dopiero w nadchodzących miesiącach, a liczba poszkodowanych będzie bardzo duża. Nawet po zniesieniu ograniczeń związanych z epidemią kryzys będzie trwał z uwagi na nadmierną podaż wydarzeń i premierowych wydawnictw, a zachowania odbiorców będą nieprzewidywalne.

Wszystko to wskazuje na powolny proces rekonwalescencji, z ograniczoną szansą zatrudnienia, mniejszym udziałem w aktywnościach związanych z muzyką i zawężoną przestrzenią dla podejmowania artystycznego ryzyka. Stawką są miejsca pracy i różnorodność europejska.

Jednocześnie widzimy, jak ważną rolę odgrywają sektory kultury w promowaniu solidarności i łączenia się ponad podziałami. Artyści i DJ-e transmitują swoje wykonania na żywo z własnych domów, walcząc z izolacją poprzez angażowanie społeczności internetowej. Korzystając z przykładu Włoch, mieszkańcy całej Europy zbierają się na balkonach i muzykują, aby odzyskać poczucie wspólnego celu.

To przypomina nam, że muzyka jest motorem do odzyskania poczucia wspólnoty. W tym trudnym czasie ododobnienia muzyka buduje pomosty między jednostkami i kręgami kulturowymi, niezależnie od pochodzenia społecznego, etnicznego i kulturowego.

Muzyka i kultura są niezbędne, aby zapewnić obywatelom nową społeczną i kulturową więź, jakiej Europa z pewnością będzie potrzebować.

Podejmując działania na rzecz rozwiązania zaistniałego kryzysu, decydenci powinni traktować kulturę jako priorytetowy sektor.


Sygnatariusze apelu:

AEC, Association Européenne des Conservatoires, Académies de Musique et Musikhochschulen

CIME/ICEM, International Confederation of Electroacoustic Music

DME, Digital Music Europe

ECA-EC, European Choral Association – Europa Cantat

ECSA, European Composer and Songwriter Alliance

EFNYO, European Federation of National Youth Orchesta

EMC, European Music Council

EMCY, European Union of Music Competitions for Youth

EMEE, European Music Exporters Exchange

EMMA, European Music Managers Alliance

EOFed, European Orchestra Federation

ETEP, European Talent Exchange Programme

Europavox

EJN, Europe Jazz Network

EVTA, European Voice Teachers Association

FIM, International Federation of Musicians

GESAC, The European Authors Societies

IAMIC, International Association of Music Information Centres

IAO, International Artist Organisation of Music

ICAS, International Cities of Advanced Sound

ICMP, International Confederation of Music Publishers

ICSM, International Society for Contemporary Music

IFPI, International Federation of the Phonographic Industry

IMMF, International Music Managers Forum

IMPF, Independent Music Publishers International Forum

IMPALA, Independent Music Compagnies Associations

INES, Innovation Network of European Showcases

JMI, Jeunesses Musicales International

JUMP, European Music Market Accelerator

Keychange

Live DMA, European Network for Music Venues and Festivals

Liveurope, The Platform for New European Talent

Pearle*, Live Performance Europe

SHAPE, Sound Heterogenous Art and Performance in Europe

REMA, European Early Music Network

We are Europe

Yourope, The European Festival Association



Apel w oryginalnym brzmieniu dostępny jest tutaj.


Designed by