ZPAV - O Nas ZPAV - Opłaty za Muzykę ZPAV - Muzyka a Prawo ZPAV - Bestsellery i Wyróżnienia ZPAV - Nagroda Muzyczna Fryderyk ZPAV - Dla Firm Muzycznych

Związek Producentów Audio-Video :: Aktualności

11 marca 2021 r.

IFPI przyznało nagrody dla najpopularniejszego albumu, utworu oraz artysty minionego roku

Global Album All Format Chart, Global Digital Single Award oraz Global Artist of the Year – to rankingi przygotowane przez Międzynarodową Federację Przemysłu Muzycznego (IFPI). Najpopularniejszym albumem ubiegłego roku okazało się wydawnictwo Map of the Soul: 7 zespołu BTS. Najlepiej sprzedający się singiel cyfrowy w 2020 r. to Blinding Lights The Weeknd. Z kolei najpopularniejszy artysta to koreańska grupa BTS.

Global Album All Format Chart, czyli lista 10 najpopularniejszych albumów na świecie, w tym roku została opublikowana po raz pierwszy. Ranking ten wyróżnia najlepiej sprzedające się albumy w roku we wszystkich formatach, obejmujących sprzedaż fizyczną, cyfrowe pobrania i platformy streamingowe.

Pierwszym w historii zwycięzcą zestawienia został album Map of the Soul: 7 zespołu BTS. Wydany w lutym 2020 r. czwarty studyjny album K-popowej grupy bił rekordy popularności i zajmował czołowe miejsca list przebojów na świecie. Oprócz bezprecedensowego sukcesu w Korei, ojczystym kraju BTS, gdzie sprzedaż albumu pobiła rekord wszechczasów, Map of the Soul: 7 stał się światowym hitem, trafiając na szczyt list przebojów na pięciu największych rynkach muzycznych (Stany Zjednoczone, Japonia, Wielka Brytania, Niemcy, Francja).

Album odnotował fenomenalną sprzedaż fizyczną na całym świecie, ale był również hitem w serwisach streamingowych: premiera singla On w serwisie YouTube była największą w historii tej platformy, przyciągając ponad 1,5 miliona widzów. Album znalazł się również na pierwszym miejscu na liście iTunes w ponad 90 krajach.

Na miejscu 2. znalazł się album The Weeknd After Hours. Album When We All Fall Asleep, Where Do We Go? Billie Eilish znalazł się na miejscu 3. Warto podkreślić, że album ten został wydany w marcu 2019 r.


Top 10 albumów na świecie – sprzedaż we wszystkich formatach


1. BTS – Map of the Soul: 7

2. The Weeknd – After Hours

3. Billie Eilish – When We All Fall Asleep, Where Do We Go?

4. BTS – Be (Deluxe Edition)

5. Harry Styles – Fine Line

6. Post Malone – Hollywood’s Bleeding

7. Kenshi Yonezu – Stray Sheep

8. Justin Bieber – Changes

9. Taylor Swift – folklore

10. Dua Lipa – Future Nostalgia



Nagrodę IFPI Global Digital Single Award otrzymał The Weeknd za Blinding Lights. Wyróżnienie to przyznawane jest najlepiej sprzedającemu się na świecie singlowi i obejmuje wszystkie formaty cyfrowe, włączając pobrania pojedynczych utworów, jak i streaming w płatnych serwisach i serwisach wspieranych reklamami w ciągu całego ubiegłego roku.

Blinding Lights był drugim singlem z czwartego studyjnego albumu the Weeknd After Hours, który ukazał się w marcu 2020 r. Miarą jego sukcesu jest pierwsze miejsce na listach przebojów w ponad 30 krajach na całym świecie. Zainspirował użytkowników TikToka do podjęcia tanecznego wyzwania i bił rekordy popularności, pojawiając się przez większość tygodni w pierwszej dziesiątce i pierwszej piątce listy Billboard Top 100 w Stanach Zjednoczonych. W przeliczeniu na płatne streamingi singiel został odtworzony 2,72 miliarda razy na całym świecie.

W pierwszej trójce rankingu znalazł się również singiel Dancing Monkey wokalistki Tones and I, który po raz drugi z rzędu znalazł się w pierwszej dziesiątce i umocnił swoją pozycję na listach przebojów w porównaniu z rokiem ubiegłym. Singiel The Box Roddy’ego Riccha, obecny przez 11 tygodni na pierwszym miejscu listy Billboard Hot 100, który był również najczęściej słuchanym utworem w serwisie Apple Music, znalazł się na miejscu 3. rankingu. Roddy Ricch pojawił się również w singlu Rockstar (pozycja 8.) z debiutującym DaBaby, co czyni go jedynym artystą, który znalazł się dwukrotnie w pierwszej dziesiątce zestawienia.

Na miejscu 7. uplasował się singiel Made to Love chińskiej supergwiazdy Xiao Zhan, dzięki ogromnemu sukcesowi tego utworu w rodzinnym kraju artysty. Zeszłoroczny nr 1 – bad guy Billie Eilish – po raz drugi z rzędu znalazł się w pierwszej dziesiątce zestawienia, na miejscu 9.


Top 10 cyfrowych singli na świecie w 2020 r.

(wg. globalnej liczby odpowiedników płatnych streamingów (mld))


1. The Weeknd – Blinding Lights – 2,72

2. Tones and I – Dance Monkey – 2,34

3. Roddy Ricch – The Box – 1,67

4. SAINt JHN – Roses – 1,64

5. Dua Lipa – Don't Start Now – 1,62

6. Future, Drake – Life Is Good – 1,57

7. Xiao Zhan – Made to Love – 1,48

8. DaBaby, Roddy Ricch – Rockstar – 1,45

9. Billie Eilish – bad guy – 1,36

10. BTS – Dynamite – 1,28


Laureatem nagrody dla najpopularniejszego artysty roku 2020 – IFPI Global Artist of the Year – został zespół BTS.

To wyróżnienie jest przyznawane za najlepsze wyniki sprzedaży na światowym rynku muzycznym w ciągu roku, od streamingu po winyle, i obejmuje cały dorobek twórczy artysty. Dla BTS to pierwsza w historii nagroda IFPI. Zespół zajął w rankingu 2. miejsce w 2018 r. i 7. w 2019 r. BTS jest pierwszym w historii koreańskim zespołem, który otrzymał to wyróżnienie, a także pierwszym laureatem, wykonującym większość swoich utworów w języku innym niż angielski.

BTS (w którego skład wchodzą RM, Jin, SUGA, j-hope, Jimin, V i Jung Kook) w 2020 r. wydał album Map of the Soul: 7 i stał się jednym z najczęściej zamawianych albumów przed premierą. Szybko zajął pierwsze miejsce w rankingach w ponad 20 krajach. Japońskojęzyczny Map of the Soul: 7. The Journey, wydany w lipcu 2020 r., odnotował sprzedaż ponad 500 tys. egzemplarzy w ciągu dwóch dni od wydania i stał się najlepiej sprzedającym się albumem zagranicznego artysty rynku japońskim. W sierpniu ukazał się singiel Dynamite – po raz pierwszy BTS nagrał cały utwór po angielsku. Stał się on pierwszym singlem zespołu, który był numerem 1 na amerykańskiej liście przebojów i pobił rekordy popularności w dniu premiery w serwisach YouTube i Spotify.

Zespół zakończył swój niesamowity rok wydaniem w listopadzie albumu Be (Deluxe Edition), który był odpowiedzią na pandemię COVID-19. Przewodni singiel Life Goes On zapewnił BTS pierwsze miejsce na listach przebojów na trzech kontynentach.

Frances Moore, dyrektor generalny IFPI, powiedziała: BTS to zjawisko globalne. Zespół miał kolejny wspaniały rok, wydał trzy albumy i nieustannie znajduje interesujące sposoby na dzielenie się swoją opowieścią ze światem. Pokazuje, jaką moc ma muzyka w niesieniu ludziom radości i szczęścia na całym świecie. Chcielibyśmy pogratulować RM, Jin, SUGA, j-hope, Jimin, V i Jung Kook i z zainteresowaniem czekamy na ich kolejne propozycje.

Dalsze miejsca w rankingu IFPI zajęli dwukrotni laureaci nagrody: na pozycji 2. Taylor Swift (1. miejsce w 2019 r.) oraz na miejscu 3. Drake, który pojawił w pierwszej trójce zestawienia po raz czwarty w ostatnich pięciu latach.

W pierwszej dziesiątce rankingu znalazł się The Weeknd (4. miejsce) i Justin Bieber (10. miejsce) po sukcesach ich ostatnich albumów After Hours i Changes. The Weeknd powraca do pierwszej dziesiątki po roku przerwy, a Bieber pojawia się w niej po raz pierwszy od 2016 r. Billie Eilish świętuje drugi rok z rzędu w pierwszej piątce, a pośmiertnie wydany album rapera Juice WRLD Legends Never Die pomógł mu znaleźć się na miejscu 9. To miejsce to hołd dla artysty, który zginął tragicznie w grudniu 2019 roku.


Ranking Top 10 artystów na świecie w 2020 roku:


1. BTS

2. Taylor Swift

3. Drake

4. The Weeknd

5. Billie Eilish

6. Eminem

7. Post Malone

8. Ariana Grande

9. Juice WRLD

10. Justin Bieber



Laureaci poprzednich edycji:

2019 – Taylor Swift

2018 – Drake

2017 – Ed Sheeran

2016 – Drake

2015 – Adele

2014 – Taylor Swift

2013 – One Direction


Nagroda IFPI dla artysty roku oraz zestawienie Top 10 artystów na świecie jest jedynym rankingiem, który stanowi dokładne podsumowanie konsumpcji muzyki we wszystkich formatach (włączając serwisy streamingowe, sprzedaż singli i albumów na nośnikach fizycznych i cyfrowych) i we wszystkich krajach. Ranking jest ważony na podstawie relatywnej wartości każdego ze sposobów konsumpcji muzyki.



Źródło: materiały prasowe IFPI.
Designed by